Aarhus Universitetsforlag
Cover

Børnehaven gør en forskel

A part of the subject areas and


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

231 pages
Paperback
ISBN 978 87 7684 032 7

By


Share:

More about the book

Table of contents

DEL 1 GRUNDTONEN

Et hverdagslivsstudie med praktikkristiske perspektiver

Perspektivet: Sociokulturel re-produktion

Det pædagogiske landskab

De pædagogiske aktører

Afrunding på grundtonen

DEL 2 KONTEKST

Forskningstraditioner som kontekst

Sted som kontekst

Afrunding på kontekst

DEL 3 DIFFERENTIERINGSPROCESSER

Børnehavebørns spor i det pædagogiske landskab

Børnehavebørns spor bliver tydligere over tid

Pædagogens spor i det pædagogiske landskab

Spor af erkendelse

Spor af regulering

Sans for at virke i det pædagogiske landskab

Mellemspil - det respektable

Mathews spor

Tugbas spor

Rytme

Børnehavebørn i bevægelse

Stillesiddende børnehavebørn

Pædagoger regulerer børnehavebørns bevægelser

Ambivalente relationer til bevægelse

Den respektable krop er den beskæftigede krop

Dressering oppefra og nedefra

Toner

Undervisning og udveksling - to tonearter

Undervisningstonen, udvekslingstonen og det danske sprog

Toner og tilbøjeligheder

Fornemmelse for rytme og toner

At placere sig og blive placeret

Køn, klasse og etnicitet krydses

Afrunding på differentieringsprocesser

DEL 4 RESULTATER OG PERSPEKTIVER

Børnehaven gør en forskel - hvordan?

Perspektiveringer

Afslutning

Metodeappendik. Feltarbejdet

At få adgang til felten

At etablere en forskerposition

Metoder i felten

Transskription og kodning af lydoptagelser

Analyse af date

Tilføjet til kurven

Gå til kassen