Børnehaven gør en forskel
A part of the subject areas and Pedagogics
More about the book
Table of contents
DEL 1 GRUNDTONEN
Et hverdagslivsstudie med praktikkristiske perspektiver
Perspektivet: Sociokulturel re-produktion
Det pædagogiske landskab
De pædagogiske aktører
Afrunding på grundtonen
DEL 2 KONTEKST
Forskningstraditioner som kontekst
Sted som kontekst
Afrunding på kontekst
DEL 3 DIFFERENTIERINGSPROCESSER
Børnehavebørns spor i det pædagogiske landskab
Børnehavebørns spor bliver tydligere over tid
Pædagogens spor i det pædagogiske landskab
Spor af erkendelse
Spor af regulering
Sans for at virke i det pædagogiske landskab
Mellemspil - det respektable
Mathews spor
Tugbas spor
Rytme
Børnehavebørn i bevægelse
Stillesiddende børnehavebørn
Pædagoger regulerer børnehavebørns bevægelser
Ambivalente relationer til bevægelse
Den respektable krop er den beskæftigede krop
Dressering oppefra og nedefra
Toner
Undervisning og udveksling - to tonearter
Undervisningstonen, udvekslingstonen og det danske sprog
Toner og tilbøjeligheder
Fornemmelse for rytme og toner
At placere sig og blive placeret
Køn, klasse og etnicitet krydses
Afrunding på differentieringsprocesser
DEL 4 RESULTATER OG PERSPEKTIVER
Børnehaven gør en forskel - hvordan?
Perspektiveringer
Afslutning
Metodeappendik. Feltarbejdet
At få adgang til felten
At etablere en forskerposition
Metoder i felten
Transskription og kodning af lydoptagelser
Analyse af date