Evaluering på godt og ondt
A part of the series Pædagogisk rækkevidde (18) , and the subject area Pedagogics
More about the book
Table of contents
Excerpt
Cecilie Harrits
MA in literature and art history and a trained teacher with main subjects in Danish and special education. Cecilie’s responsibilities are pedagogy, education and psychology as well as literature and art history. She leads the series Pædagogisk rækkevidde and manages several collaborations between the publishing house and art and culture institutions. Cecilie is committed to sustainable book production and green transition in the publishing industry.
Press reviews
✓✓✓✓
Lotte Max Ibsen Bank, Uddannelsesbladet
"Det er her værd at fremhæve det sidste kapitel i bogen: "Fremtidens evalueringer", hvor forfatteren giver konkrete bud på, hvordan man fremover kan bruge evalueringskulturen. Han beskriver her, hvordan det formative og summative kan kombineres. Altså hvordan kan data fra de eksterne evalueringer bruges til at forbedre vores undervisning? Samtidig definerer Jens Dolin her selve den praktiske ramme for evalueringerne, hvis man trods alt vil lykkedes med evalueringerne. Bogen er velskrevet og letlæst. Den er meget konkret, overskuelig og inddelt i korte, præcise kapitler."
Boy Olesen, lektørudtalelse
Den gode evaluering er nødvendig for at understøtte elevers læring – men hvad er evaluering egentlig? Det giver denne bog et bud på til glæde for alle undervisere i grundskolen.
Tankgangen bag New Public Management risikerer at fremme værdier i uddannelsessystemet, der er i strid med vores danske skoletænkning. Skolen har udviklet feedback-kultur i forhold til den enkelte elev, som medfører forbedringer og øget læring - men evalueringer kan også give misvisende resultater, hvis de ikke giver et dækkende billede af det, de skal evaluere. Bogen giver en definition på, hvad evaluering er, og stiller spørgsmålet: "Hvordan ved vi om det virker"? Af øvrige emner i bogen kan nævnes: Karakterer, prøver, test-feedback og faglig progression og evalueringer af undervisningen.
Bogen er endnu engang en relevant titel i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, der har til formål at inspirere praksisnær pædagogisk udvikling. Bogen er velskrevet, meget konkret og let overskuelig. Kapitlet ”Fremtidens evalueringer" er værd at fremhæve, da der gives et bud på, hvordan det formative og det summative kan kombineres. Bogen vil være særdeles velegnet som grundlag for udviklings- og eller studiekredsarbejde.
Hans Erik Hansen, Magasinet Frie Skoler
”Jens Dolins bidrag til bogserien ' Pædagogisk Rækkevidde' er en lille perle. Gennem seks kapitler får læseren en grundig og praksisnær indføring i de evalueringsmetoder, vi anvender i skolen. Både dem vi bruger i den daglige undervisning, og dem vi er pålagt udefra. Og uden at opstille en liste over " de gode" og " de onde" lader Jens Dolin aldrig læseren i tvivl om, hvilke evalueringsformer han med forskningen i ryggen anbefaler.”
Uddannelsesbladet
Interview: "Professor drømmer om evalueringer der afspejler undervisning"
08.03.2021
Press room
I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.