Landskabet som verdensbillede
Naturafbildning og kulturel evolution i Vesten fra hulemalerierne til den tidlige modernitet
A part of the subject areas Cultural studies and Art
More about the book
Table of contents
Forord
Introduktion: En empirisk synliggørelse
Interludium: Teoretisk indfatning
Del 1: Landskaberne i Vestens førmoderne billeder:
1."For det gode er en form for det begrænsede"
2. Dybdeskarphedens første fjernhed
3. Dybdeskarphedens anden fjernhed
4. Mellemgrundens sociologi
5. Paradisets former
6. Det sakral-idylliske landskab i romersk vægmaleri
7. Moderniteten på fosterstadiet
Del II: Landskaberne i Vestens tidligt moderne billeder:
8. "Alt er gået i stykker, al sammenhæng forsvundet"
9. Tryk og modtryk
10. Tid, territorium og vildnis
11. Tid, territorium og vildnis
12. Underverdenens arkitektur
Konklusion
Noter
Bibliografi
Ordliste
Illustrationer
Indeks
Summary in English
Press reviews
Ole Thyssen Weekendavisen
"... [man] bliver imponeret over den encyklopædiske appetit, som ligger bag hans indsats ... Så man må i beundring trække vejret dybt ind og konkludere, at man i sandhed står over for en gal mands storslåede værk. Uanset hvad man kan have af indvendinger, ser man ikke landskabsbilleder på den samme måde som før."
Karsten R.S. Ifversen Politiken
"Professor Jacob Wamberg har med et imponerede overblik vovet at genfortælle Vestens kunsthistorie fra hulemalerierne til år 1900 som en udviklingshistorie ... Det er herligt at se en forsker, der igen tør binde an med at samle kunsthistorien til et samlet refleksionsfelt."