Aarhus Universitetsforlag
Cover

Landskabet som verdensbillede

Naturafbildning og kulturel evolution i Vesten fra hulemalerierne til den tidlige modernitet

A part of the subject areas and


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

890 pages
Hardback
ISBN 87 7934 232 9

By


Share:

More about the book

Table of contents

Forord

Introduktion: En empirisk synliggørelse

Interludium: Teoretisk indfatning

Del 1: Landskaberne i Vestens førmoderne billeder:

1."For det gode er en form for det begrænsede"

2. Dybdeskarphedens første fjernhed

3. Dybdeskarphedens anden fjernhed

4. Mellemgrundens sociologi

5. Paradisets former

6. Det sakral-idylliske landskab i romersk vægmaleri

7. Moderniteten på fosterstadiet

Del II: Landskaberne i Vestens tidligt moderne billeder:

8. "Alt er gået i stykker, al sammenhæng forsvundet"

9. Tryk og modtryk

10. Tid, territorium og vildnis

11. Tid, territorium og vildnis

12. Underverdenens arkitektur

Konklusion

Noter

Bibliografi

Ordliste

Illustrationer

Indeks

Summary in English

Press reviews

Ole Thyssen Weekendavisen

"... [man] bliver imponeret over den encyklopædiske appetit, som ligger bag hans indsats ... Så man må i beundring trække vejret dybt ind og konkludere, at man i sandhed står over for en gal mands storslåede værk. Uanset hvad man kan have af indvendinger, ser man ikke landskabsbilleder på den samme måde som før." 

Karsten R.S. Ifversen Politiken

"Professor Jacob Wamberg har med et imponerede overblik vovet at genfortælle Vestens kunsthistorie fra hulemalerierne til år 1900 som en udviklingshistorie ... Det er herligt at se en forsker, der igen tør binde an med at samle kunsthistorien til et samlet refleksionsfelt."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen