Literacy og sproglig diversitet
A part of the series Asterisk (8) , and the subject area Pedagogics
Edited by
Helle Pia Laursen
With contributions by
Monica Axelsson,
Line Møller Daugaard,
Charmian Kenner,
Uffe Ladegaard,
Helle Pia Laursen,
Ulla Lundqvist,
Birgit Orluf and
Winnie Østergaard
More about the book
Table of contents
Biliteracy og skriftsprogstilegnelse. Literacypraksisser i de første skoleår
Becoming biliterate. How children learn about writing systems
Alverdens alfabeter. At få øje på det alfabetiske princip via tværsprogligt arbejde
"Jeg bruger afkode". Læseforståelse og læsestrategier i et tværsprogligt perspektiv
Læseoplevelser på flere sprog. Et metalingvistisk mulighedsrum
Når tosprogede børn giver betydningen form. Udviklingen fra børnestavning til konventionel skrift
Børns muligheder for selvudfoldelse i faglig skrivning. Skriveridentiteter i det flersprogede klasserum
2. klasse som meteorologer. Interaktion med vejrtekster
Procesbeskrivelse og nominalisering. Faglig læsning og skrivning i indskolingen
Hvad skal vi lege? Produktion af legeinstruktioner i 3. klasse
Sprog på kroppen. Undervisning i idiomer og sammensatte substantiver i indskolingen
Etnografi og skriftsprogstilegnelse. Undersøgende skriftsprogspraksisser i den første skrive- og læseundervisning
Flerspråkiga barn utveclar litteracitet. Att läsa och skriva på flera språk
Cecilie Harrits
MA in literature and art history and a trained teacher with main subjects in Danish and special education. Cecilie’s responsibilities are pedagogy, education and psychology as well as literature and art history. She leads the series Pædagogisk rækkevidde and manages several collaborations between the publishing house and art and culture institutions. Cecilie is committed to sustainable book production and green transition in the publishing industry.