Pædagoger og perkere
Etniske minoritetsbørn i det sociale system
A part of the subject areas Pedagogics and Social sciences
More about the book
Table of contents
Indledning
Bagland og Skraldespand
Institutionelle paradokser
Fremmede problembørn
Socialpædagogisk identitet
Perkere og almindelige børn
Selvopfyldende profetier
Afrunding
Litteratur
Press reviews
Per Schultz Jørgensen, Politiken
5 ud af 6 hjerter
"DET RYSTENDE I bogens dybdeborende analyser er imidlertid, at institutionen er med til at fastholde drengene i en selvforståelse som problembørn og nogle, der alene er til besvær. På trods af erklærede pædagogiske principper fungerer kulturen i institutionen langt hen ad vejen med en anden og skjult dagsorden.
Bogens styrke er den minutiøse afdækning af de institutionelle paradokser, hvor børnene bliver fastholdt i en problemforståelse, selv om den officielle logik taler om at få dem ud af den."
"Er der løsninger på de institutionelle paradokser? Bogen peger på flere, en af dem er at synliggøre ambivalenserne og inddrage drengene selv i en formulering af andre scenarier for deres liv. Derfor er det en klog, vidende og meget perspektivrig bog, som alle inden for feltet kan have stort udbytte af."